de-CYKLOSTEZKY + cyklotrasy

14.04.2020

Českolipsko

Českolipsko je protkáno hustou sítí turistických a cyklistických tras. K velmi oblíbeným místům patří okolí obce Sloup v Čechách. Nalézá se tu spousta okružních výletů s přírodními zajímavostmi, z nichž mnoho je vyhlídkových. K návštěvě lákají skalní hrad Sloup nebo rozhledna Na Stráži. Oblast je bohatá na skalní útvary a jeskyně.

Podralsko

Podralsko vybízí cyklisty k projížďkám na udržovaných trasách. S Podještědím je spojeno řekou Ploučnicí, jejíž skalní průrvu zhlédneme v Novinách pod Ralskem. Na Novoborsku vzbudí pozornost sklářské umění a zaujme nabídka pěších výletů. Hamerský rybník a Radvanecký rybník přivábí v horkých letních měsících k přírodnímu koupání. Z historických památek stojí za zmínku zámek Zákupy a vodní hrad Lipý v České Lípě.

Máchův kraj

Svým návštěvníkům nabízí několik druhů aktivního odpočinku. Je zde romantická příroda s prostornými lesy, koupání, historické památky i skalní partie.

České Švýcarsko

Najdeme tu také zříceniny skalních hrádků a vodního mlýna. Kraj vábí též svojí zachovalou architekturou. Jižní strana Německa podél státní hranice s Českým Švýcarskem se nazývá Národní park Saské Švýcarsko. Tato oblast má zajištěn kvalitní servis cestovního ruchu. Nalezneme zde turistické trasy různých obtížností. Jedinečností tohoto regionu jsou skalní města, stolové hory, hluboké rokle a soutěsky. Velký zájem turistů vzbuzuje hrad Königstein, který je největším skalním hradem v Evropě.

Holandské rybníky u České Lípy

• Terén rovinatý, délka cyklotrasy 21 km, vhodné také pro cyklovozíky
  • Vzdálenost cyklotrasy od areálu Žandov: 11 km

Popis trasy: ze Zahrádek u České Lípy přes Holany, kolem Holanského, Milčanského, Dolanského rybníka, ke Koňskému rybníku a skalnímu útvaru Smrtka.

Po rovinaté cyklotrase se ze Zahrádek u České Lípy podíváme k Holanským rybníkům. Zaparkujeme přímo před zámkem v Zahrádkách a vyrazíme po červené turistické značce směrem do obce Borek.

Kilometr za Zahrádkami narazíme na kostel svaté Barbory s přilehlým hřbitovem. Po dalším kilometru po projetí obce Borek na samém okraji lesa zabočíme doprava na polní cestu. Tato polní cesta (později asfaltová) nás dovede do Holan. Ještě před Holanami si všimneme odbočky doleva, po které můžeme zajet ke skalní tvrzi Jilvov (vzdálená 200 metrů).

V Holanech vyšlápneme kopeček na náměstí, kde máme možnost se občerstvit v restauraci. Sjedeme zpátky z kopce, po červené turistické značce se dostaneme k Holanskému rybníku a následně k Milčanskému rybníku, u kterého se nachází rekreační středisko. V chatové oblasti objevíme odbočku k zřícenině hradu Milčany (100 metrů od cesty).

Asfaltová cesta za chatovou oblastí přechází v polní, v obci Malý Bor zahneme doleva a vzápětí jsme u Dolanského rybníka. Děti se zde mohou podívat do malých jeskyněk.

Pokračujeme po červené, přejedeme železnici, po 300 metrech hlavní silnici a ocitneme se u Koňského rybníka. Vyjdeme na skalní útvar Smrtka, ze kterého je pěkný výhled na rybník.

Do Zahrádek se vracíme stejnou cestou s tím rozdílem, že za Holanami si cestu zkrátíme - držíme se cyklotrasy 3098 (zároveň modré turistické značky).

V závěru výletu lze zrelaxovat v zámeckém parku v Zahrádkách.

Mapa trasy a další informace: Holandské rybníky u České Lípy

Na kole okolo Ralska

• Terén rovinatý, délka cyklotrasy 36 km, vhodné také pro cyklovozíky
  • Vzdálenost cyklotrasy od areálu Žandov: 27 km

Popis trasy: okruh z Mimoně přes Stráž pod Ralskem, Hamr na Jezeře, Chrastenský vodopád, PP Černý rybník a zpět do Mimoně.

Tento cyklistický okruh v oblasti Ralska téměř celý vede asfaltovými cestami a cyklostezkami po rovině s jenom několika mírnými stoupáními. Proto je vhodný pro jízdu s cyklovozíkem a pro menší děti.

Výchozím bodem výletu je město Mimoň, zaparkujeme na parkovišti nedaleko náměstí. Vyrazíme po červené turistické značce, zároveň naučné stezce Ralsko. Hned u náměstí přejedeme kamenný most přes řeku Ploučnici, projedeme sídlištěm (u kterého uvidíme menší dětské hřiště) a lipovou alejí mírně stoupáme k obci Vranov, kde objevíme další dětské hřiště. Napojíme se zde na cyklotrasu 241 a jedeme po vedlejší silnici s minimálním provozem. Po pravé straně stále máme na dohled vrchol Ralsko.

V Novinách pod Ralskem u restaurace s dětským hřištěm cyklotrasa 241 zabočuje doprava a po kilometru narazíme na odbočku k průrvě Ploučnice. Po 100 metrech už sledujeme zajímavou technickou památku, kde řeka Ploučnice protéká skrz skálu. Průrva sloužila jako náhon tehdejšího hamru, je dlouhá 150 metrů a výška tunelu činí 6 metrů.

Vrátíme se na silnici a pokračujeme do Stráže pod Ralskem. Tento úsek není moc záživný, ale to nejlepší nás teprve čeká. Ve Stráži navážeme na cyklotrasu 3007, která vede po nově zbudované asfaltové cyklostezce Ploučnici. Ma okraji města uvidíme vodní nádrž a a po 3 kilometrech jsme v krásném městečku Hamr na Jezeře, kde se dle ročního období a počasí můžeme vykoupat v Hamerském rybníku.

Nachází se zde i písečná pláž s lanovým centrem, minigolfem a mnoha stánky s občerstvením.

Za Hamrem na Jezeře opět pokračujeme po cyklostezce Ploučnici k rozcestí "Pod Děvínem". Tady odbočíme doleva na zelenou turistickou značku, po které se dostaneme k Chrastenskému vodopádu. Cesta je horší, hrbolatá v délce 1,5 km. Přímo k vodopádu na kole nedojedeme, kousek před ním kola ponecháme a dojdeme pěšky.

Vracíme se po stejné cestě zpět téměř do Hamru na Jezeře. Těsně před ním, na křižovatce s cyklotrasou 3046 odbočíme vlevo a po velmi pěkné cyklostezce směřujeme do Mimoně. Po cestě si prohlédneme Černý rybník s rašeliništěm a několik skalních útvarů. Projíždíme malebnou krajinou. V závěru cesty pár kilometrů před Mimoní můžeme po levé straně zpozorovat hrad Bezděz a po pravé zříceninu hradu Ralsko.